Foto: Maria Holmén
Bollnäs 2023-12-16

Vinterkväll på Bollnästravet.

V75® statistik: Spår vinnarna i kylan

,

Isande kyla med hårt vinterunderlag där det krävs brodd runt om. Detta på en bana som aspirerar på att ha landets mest gynnsamma innerspår bakom bilen. Här kommer en genomgång inför V75® på Bollnästravet.

Foto: Maria Holmén
Bollnäs 2023-12-16

Vinterkväll på Bollnästravet.

Med 207 meter har Bollnästravet ett lika långt upplopp som förra veckans bana Kalmar, och bankroppen påminner om varandra med långa rakor och snäva svängar.
Kurvradien på Bollnäs är två meter kortare med sina 77 meter, av de banor som arrangerar V75 är det endast Dannero och Årjäng som har snävare svängar.
Innebär det att Bollnäs likt Kalmar är en bana där innerspåret är missgynnat?
Vi undersöker det genom att titta på resultaten över 2 140 meter autostart.

Eftersom Bollnäs inte tillhör landets mest frekvent tävlande banor med aktuella förutsättningar kollar vi resultaten sedan Travfakta inledde sina mätningar 2010.
Det ger ett underlag på 763 lopp.

Segerprocent 2 140 meter autostart (borträknat spårtrappor, monté och kallblodslopp) sedan 2010
Bollnäs (ROI) – hela landet (ROI)

Spår 1: 13 (82) – 10 (64)
Spår 2: 10 (65) – 11 (69)
Spår 3: 10 (72) – 11 (65)
Spår 4: 13 (90) – 13 (78)
Spår 5: 12 (63) – 13 (86)
Spår 6: 10 (51) – 10 (75)
Spår 7: 6 (52) – 9 (67)
Spår 8: 9 (54) – 7 (70)
Spår 9: 6 (49) – 7 (55)
Spår 10: 9 (60) – 7 (61)
Spår 11: 6 (65) – 7 (71)
Spår 12: 6 (89) – 5 (61)

Medan innerspåret på Kalmar var missgynnat och det minst spelvärda utgångsläget är det tvärtom på Bollnästravet där såväl segerprocent som ROI (Return On Investment) är betydligt högre än rikssnittet.
Även segerprocenten från spår 8 är ovanligt hög, men en låg ROI tyder på att utgångsläget inte är gynnsamt som på Kalmartravet utan på att betrodda hästar oftare startat därifrån på Bollnäs.
Anmärkningsvärt är också de svaga resultaten för spår 5. Det vanligtvis vinstrikaste och mest spelvärda utgångsläget har inte alls varit lika lyckosamt på lördagens bana.
Eftersom anloppet är lika långt och bankropparna snarlika får skillnaden förklaras på annat sätt.
En kan vara doseringen som är betydligt mildare på Bollnäs med 14 procents lutning i ”sista sväng” jämfört med 17 procent på Kalmar.
En annan om startbilen körs på ett annat sätt.

Trogen läsare kommer ihåg när vi rankade innerspåren på alla banor, mätt sedan 2015.

Där visade Bollnäs goda resultat och kom in på fjärde plats efter Bergsåker, Solvalla och Jägersro.
Men det var med 10,8 i segerprocent.
Tar man bort avrundningen i resultatet ovan ser man att den exakta segerprocenten sedan 2010 är 12,5 procent, fortfarande högt nog att föra upp Bollnästravet i topp som banan med landets bästa innerspår.

Intrycket av när man tolkar det är att innerspåret var väldigt lyckosamt på Bollnäs i början av 2010-talet, men blivit sämre sedan dess.

Vi undersöker om detta stämmer genom att titta på resultaten i tre olika intervall.

Segerprocent och ROI från spår 1 över 2 140 meter autostart (borträknat spårtrappor, monté och kallblodslopp) under olika tidsepoker.

2010-2014 14,2 (ROI 93) 219 lopp
2015-2019 10,1 (ROI 48) 267 lopp
2020-2024 13,5 (ROI 107) 277 lopp

Det lilla underlaget bäddar för naturliga fluktuationer, men skillnaden är ändå väl stor både gällande segerprocent och ROI för att ana någon yttre förklaring. En sådan kan vara att man bytt startbil alternativt ändrat programmet för accelerationen upp till start. Det var exempelvis fallet på Bergsåker som gick från att ha ett av landets svåraste innerspår till det bästa med när man införskaffade en ny startbil 2015.

Ändringar med nya startbilen
Och Bollnästravet har också bytt sin startbil. Från att ha tävlat med Solvallas gamla bil fick man en ny av det moderna snittet i juni 2019.
Tittar man på resultaten sedan dess och jämför med hur det såg ut innan får man fram följande:

Segerprocent 2 140 meter autostart (borträknat spårtrappor, monté och kallblodslopp) Bollnästravet
Sedan juni 2019 – Innan juni 2019

Spår 1: 13 (ROI 98) – 12 (ROI 71)
Spår 2: 10 (ROI 63) – 9 (ROI 66)
Spår 3: 11 (ROI 105) – 10 (ROI 49)
Spår 4: 14 (ROI 103) – 13 (ROI 82)
Spår 5: 13 (ROI 51) – 11 (ROI 72)
Spår 6: 10 (ROI 55) – 9 (ROI 47)
Spår 7: 6 (ROI 48) – 6 (ROI 54)
Spår 8: 8 (ROI 50) – 10 (ROI 56)
Spår 9: 5 (ROI 50) – 7 (ROI 48)
Spår 10: 7 (ROI 66) – 10 (ROI 56)
Spår 11: 5 (ROI 45) – 7 (ROI 78)
Spår 12: 9 (ROI 97) – 5 (ROI 84)

Underlaget på 310 lopp är inte tillräckligt för att dra några bestämda slutsatser, men nog kan man ana att möjligheten att nå en vinnande position från spår 1 har ökat, från redan höga siffror, med den nya startbilen. Det gäller för övrigt alla de sex lägsta startspåren.
Det enda som går emot trenden att ”bra” spår blivit gynnade är spår 12, men eftersom bara hälften av alla lopp haft en häst som startat därifrån blir underlaget endast 152 lopp och betydligt mindre tillförlitligt.

Mäter man segerprocenten från innerspår mer exakt landar man på 13,0 med den nya bilen mot 12,1 med den gamla.
Vi jämför med Bergsåker under samma tidsperiod där ett underlag på 401 lopp visar segerprocent
13,3 med ROI 97.
Slutsatsen är att Bollnäs i allra högsta grad utmanar om titeln ”landets bästa innerspår”, vilket är goda nyheter för 1 Barbro Kronos (V75-3), 1 Donners Am (V75-5) och 1 Jewilla (V75-7).

"Går väldigt jämnt och fint"
Mannen som sitter bakom ratten i startbilen på Bollnäs heter Ove Eriksson, som haft uppgiften de senaste tre åren.
– När jag körde startbilen på Romme tidigare fick jag programmera den själv, men den här hade redan en programmering från tillverkaren som jag inte har någon insyn i. Jag tycker att den går väldigt jämnt och fint och upplever att kuskarna också gillar den, berättar Eriksson. Just att det inte finns en standardprogrammering för landets startbilar kan givetvis vara en viktig anledning till att vissa startspår, och då i synnerhet innerspåret, är svårare eller lättare att öppna snabbt ifrån på olika banor.
Regeln säger att bilen ska hålla 52 km/tim motsvarande 1.09,2-tempo när starten går, men accelerationsfasen kan variera.
– När jag programmerade bilen på Romme fanns en regel om att man inte fick ha högre fart än 36 km/tim när man kom in på rakan, annars skulle hästarna från spår 7-8 inte kunna följa vingen. Jag kan på rak arm inte svara på exakt vilken fart den här bilen håller i det läget, men ska kolla lite extra på det imorgon. En annan sak som jag tror kan vara till fördel för hästar med spår 1 är att den här bilen ligger väldigt rakt mitt i banan. På andra banor kan det vara så att man vinglar ut lite grann när man kommer ut ur svängen vilket förstås kan påverka hästarna.
Kan den stränga kylan påverka bilen på något sätt?
-Ja, lite grann. När det är väldigt kallt så tar det lite längre tid från det att man trycker på knappen till bilen börjar rulla. Den blir lite mer segstartad, men handlar bara om någon sekund och efter 25 meter går den precis som vanligt så det är absolut inget som kommer att påverka imorgon, säger Ove Eriksson.

Gynnsamt underlag för gästerna från norr?
Väderprognoserna inför lördagen talar alltså om runt 20 minusgrader varför vi även slog en signal till banmästare Jan Valberg för att höra vad det gör för underlaget.
– Vi har lagt på nytt material och saltat idag (fredag), men om det blir 20 minus är det ingen idé att salta mer, det biter inte ändå. Vi kommer att harva lite försiktigt, men blir det så kallt som prognosen säger kommer det att bli en hård vinterbana där hästarna behöver brodd runt om, säger Valberg.
Någon statistik kring brodd finns inte eftersom tränarna inte har någon skyldighet att rapportera om detta, men en tumregel är förstås att hästar är mer vana vid lördagens förutsättningar ju längre upp i landet de håller till. Något vi lagt in i veckans ”statistikpaket” och nämner deltagare som tränas på Bergsåker eller längre norrut.

V75-1
1 Bounced
tränas på Bergsåker vilket är längst norrut av hästarna i fältet.
3 Global Caps har bara förlorat ett lopp i karriären och har aldrig galopperat. Hästen startade med voltstart i sina två första starter och gick iväg från spår 8 respektive 5. Timo Nurmos har 33 i segerprocent på vintern sedan 2022 vilket är högst i fältet.
4 Oh Cean har resultaten 9 st: 2-2-1 på vintern, att jämföra med 27 st: 2-2-8 övriga året. Jimmy Dahlman har 31 i segerprocent på vintern sedan 2022 vilket är näst högst i fältet.
5 Rajon har haft framspår med voltstart vid sju tillfällen. Fyra av dessa har varit från innerspår där han spetsat i tre. Övriga har varit från spår 2, galopp efter 100 meter, spår 3, galopp efter 200 meter samt från spår 4, tredjespår fram utvändigt om ledaren.
7 Benchmark tog spets och vann från springspår (6) med Örjan Kihlström på Solvalla 25 oktober. Hon har inte lyckats nå ledningen i någon av sina övriga fyra starter från framspår i voltstart, inklusive en (den andra i karriären) från aktuellt läge då hon inledde långsamt för Stefan Melander. Hon har resultaten 2 st: 1-0-1 från ledningen, vid förlusten varvade hon på 1.13 över lång distans i ett lopp som vanns av Isco Am på 1.14,2.
8 Erjon har resultaten 7 st: 2-2-1 när det som nu gått max tio dagar mellan starterna, att jämföra med 20 st: 1-4-4 med längre intervall.
10 Bottnas Justin har resultaten 8 st: 3-1-1 på vintern, att jämföra med 13 st: 1-1-5 övriga året.

V75-2
1 G.K.Talisman
har haft innerspår bakom bilen två gånger, en startgalopp samt näst senast då han inledde i rygg ledaren.
2 Light In ska tävla med jänkarvagn för första gången.
3 Atom Bet har tävlat med jänkarvagn vid tre tillfällen, startgalopperat i två och var oplacerad i den tredje.
5 Grace Trot har bara förlorat ett lopp i karriären och är obesegrad med skor runt om. Hon har bara haft framspår bakom bilen en gång och spetsade då från innerspår på Visbytravet. Claes Sjöström har 26 i segerprocent på vintern sedan 2022 vilket är högst av tränarna i fältet.
6 In Your Time ska tävla med jänkarvagn för första gången.
7 Eva Aloha är obesegrad i två starter över sprinterdistans.
8 Apomorfin är obesegrad i två starter i ledningen och segerlös från övriga positioner.
9 Diego tränas på Bergsåker.
10 Glowing Star tränas på Östersund vilket är längst norrut av hästarna i fältet.
11 Victory Cealus ska tävla med jänkarvagn för första gången. Svante Ericsson har 25 i segerprocent på vintern sedan 2022 vilket är näst högst av tränarna i fältet.

V75-3
1 Barbro Kronos
har aldrig haft innerspår bakom startbilen. Däremot spår 2 vid inte mindre än åtta tillfällen. I de sju första nådde hon inte ledningen, men i det senaste försöket på Sundbyholm i höstas höll hon ut Osterc och släppte sedermera till Admiral As. Enligt ATG Xlabs var hon tredje startsnabbast av samtliga hästar under den tävlingsdagen via 1.02,0 första 200 meterna. Den gången tävlade hon barfota runt om, med skor har hon resultaten 18 st: 6-3-3 i Sverige. Hästen är obesegrad i fyra starter från ledningen, men har inte gått i den positionen sedan hon kom till Markus B Svedberg.
5 Aurelia Express har tagit sig till spets i en av tre starter från spår 5 bakom bilen. Senast hon startade bakom bil i Sverige öppnade hon 1.07,7 första 200 meterna och blev överflyglad från innerspår på Sundbyholm. Hon har resultaten 5 st: 2-2-1 med skor runt om och 7 st: 4-2-0 i ledningen. Timo Nurmos har 32 i segerprocent på vintern sedan 2022, vilket är högst av tränarna i loppet.
8 Global Classified har resultaten 12 st: 6-5-1 på vintern, att jämföra med 17 st: 4-4-3 övriga årstider.
9 L.A.Boko tränas på Bergsåker vilket är längst norrut av hästarna i fältet.
10 Run n’Cola ska köras av Örjan Kihlström för första gången. Hästen har resultaten 6 st: 3-3-0 på vintern, att jämföra med 22 st: 3-4-1 övriga årstider.
12 Parveny har segrat i sex av tio starter med skor runt om, vilket ger högst segerprocent i fältet med aktuell balans. Hästen ska tävla med jänkarvagn för tredje gången i karriären. Hästen är obesegrad i två starter på Bollnäs.

V75-4
2 Guli Fantom
har resultaten 13 st: 10-0-0 från ledningen och 11 st: 8-0-0 på vintern i Sverige. Han har vunnit tre av fyra starter på Bollnästravet och har galopperat i 25 av 45 starter på svensk mark. Han har haft innerspår på startvolten vid fem tillfällen och spetsat varje gång, vid ett tillfälle galopperade han efter 200 meter.
4 Ros Borken körs av Jorma Kontio för första gången. Hästen har vunnit 4 av 5 med jänkarvagn och 3 av 20 med vanlig vagn i Sverige.
5 Eld Tekno har resultaten 7 st: 4-2-0 i ledningen.
6 Klack Nova har galopperat i tre av fem starter från spår 6 i voltstart, i de felfria loppen har hon stått tillägg. Senast hon kördes i spets var 2019 då hon vann till tio gånger pengarna.
7 Kajsas Ture mötte 8 Björlifanner, 13 Våler Nikolaj och 14 Oppgårdsdrängen från lika start senast och står betydligt bättre till gentemot dessa nu. Han har aldrig haft spår 7 i voltstart.
8 Björlifanner har stått lika start med 10 Stumne Fyr, 13 Våler Nikolaj, 14 Oppgårdsdrängen och 15 Soldhöjdens Drake i deras senaste möten och står 20 meter bättre till även gentemot 2 Guli Fantom, 3 Crussi Dull och 4 Ros Borken jämfört med loppet på Romme 6 januari.
10 Stumne Fyr är obesegrad i fyra starter i Sverige i år inklusive två starter på Bollnäs. Han har tävlat i jänkarvagn i tre av dessa och har totalt 12 st: 3-1-2 med vanlig vagn i Sverige.
15 Soldhöjdens Drake tränas på Bergsåker, viket är längst norrut av hästarna i fältet.

V75-5
1 Donners Am
har haft innerspår bakom bilen i fyra sulkylopp och suttit i rygg ledaren runt första sväng varje gång. Hästen tränas i Östersund vilket är längst norrut av hästarna i fältet.
2 Phoenix Photo har spetsat i sina två senaste starter bakom bilen. Från spår 2 har han emellertid inte lyckats ta sig till front på två försök. Han är en utpräglad vinterspecialist som har vunnit 9 av 16 under barfotaförbudet att jämföra med 9 av 41 övriga årstider. Han bara förlorat två gånger i spets på tio försök.
3 Milliondollarrhyme har spetsat i sex av tolv starter från spår 3 bakom bilen, men i regel släppt ifrån sig kommandot. Hästen har bara körts i ledningen en gång sedan 2022 vann då över medeldistans på Solvalla till elva gånger pengarna.
4 Weekend Fun verkar trivas extra bra i januari där han vunnit fem av sex starter, enda förlusten kom 2019. Han har spetsat i tre av tolv starter från spår 4 och har resultaten 16 st: 10-2-1 från ledningen. Hästen tränas på Bergsåker.
5 Rome Pays Off har resultaten 5 st: 3-2-0 i ledningen och är segerlös från andra positioner i Sverige. Han har inte lyckats nå dit i två starter från spår 5, men frontat i båda sina felfria starter från spår 4.
6 Axel Ruda har vunnit 7 av 16 starter på vintern, att jämföra med 9 av 61 övriga årstider. Hästen tränas på Bergsåker.
7 Global Adventure har segrat i 18 av 33 starter med skor runt om, vilket ger högst segerprocent i fältet med aktuell balans. Hästen tränas på Bergsåker.
8 Dwayne Zet tränas i Östersund.

V75-6
1 Icicle Am
fick rygg ledaren i sin enda start från innerspår i voltstart. Hon har resultaten 6 st: 5-0-1 i ledningen, förlusten kom i karriärens tredje start. Hästen har tagit karriärens samtliga segrar i jänkarvagn och har resultaten 10 st: 0-0-2 i vanlig sulky.
2 Many Behind är segerlös i 26 starter med skor runt om.
3 Dino Cream har bara haft framspår i voltstart vid fyra tillfällen och spetsat en gång, från spår 4 i tävlingsdebuten. Hon har resultaten 7 st: 4-1-1 från ledningen.
4 Solöns Skrammel har haft framspår på startvolten sju gånger och tagit sig till spets i sex av dessa. I enda starten från spår 4 kördes hon till front efter 400 meter på Åmål i somras, men släppte kort senare. Hon har resultaten 9 st: 5-3-1 från spets och har bara vunnit ett lopp bakifrån.
5 Honestly tränas på Bergsåker.
6 Happy Go Pepper har haft spår 6 i voltstart med Jorma Kontio två gånger, båda från tillägg. I den första öppnade hon snabbast av hästarna på sin volt och pressade sig till spets efter 700 meter, i den andra hamnade hon i sjätte par utvändigt. Hon har resultaten 7 st: 3-1-0 från ledningen. Katja Melkko har 27 i segerprocent på vintern sedan 2022, vilket är högst av tränarna i loppet som gjort fler än 20 starter under perioden.
7 Conrads Anette har resultaten 4 st: 3-1-0 från ledningen. Hon har inte lyckats front i tre starter från springspår på startvolten.
10 Xerava C.D. har vunnit 6 av 13 starter i vanlig sulky samt 6 av 18 med skor runt om, vilket ger högst segerprocent i fältet i båda kategorierna.

V75-7
1 Jewilla
spetsvann från innerspår på Romme i våras, men var utan chans att hålla ut startkanonen Dixiechick Hanover från samma läge under elitloppshelgen. Hon har resultaten 8 st: 3-1-1 från spets.
3 One Cristal har spetsat och släppt i båda sina starter från spår 3. Han har resultaten 4 st: 1-1-1 från ledningen.
4 Underbarosåfin har spetsat i båda sina starter från spår 4 bakom bilen och har resultaten 8 st: 6-1-0 från ledningen. Han har resultaten 11 st: 5-1-1 med ROI 185 när det som nu gått mer än 30 dagar mellan starterna. Hästen tränas på Bergsåker.
5 Esposito har haft spår 5 bakom bilen vid tre tillfällen och tagit sig till front en gång, då efter 500 meter. Han har resultaten 6 st: 4-1-0 i ledning och har vunnit 9 av 11 starter med skor runt om.
6 Money Smile tränas på Östersundstravet vilket är längst norrut av hästarna i fältet.
7 Uret har mestadels tävlat under sadel de senaste säsongerna och bara gjort fyra sulkylopp i aktuell regi. Senast han vann för sulky var mars 2020.
10 Wings Level har tagit fem av karriärens sex segrar från ledningen.
12 It’s Peppertime har haft bakspår bakom bilen vid tre tillfällen och varit tvåa som bäst. Hästen gör sin första start på vintern.