På lördagen avrundas en historisk säsong i svensk travsport.
Propulsion kan passera elva miljoner kronor insprunget under 2018.
Vägen dit går via gulddivisionen på Romme.
– Hästen har fått en liten behandling av veterinären och ser väldigt fint ut för dagen, säger tränaren Daniel Redén.
Bonusar och valutaomräkningar gör det lite vanskligt att jämföra insprungna pengar under olika tidsperioder i travsportens värld.
Men av allt att döma kommer Propulsion på lördag att avrunda den mest penningstinna säsong som en svensktränad travare genomfört genom tiderna.
För Daniel Redén har det också varit ett makalöst år och han står i begrepp att för första gången vinna den allsvenska tränarligan.
Med 43,2 miljoner intränat tangerar han Stig H Johanssons säsong från 2000 och har bara Åke Svanstedts två rekordår 2011-2012 framför sig i rekordrullorna.
Men nu handlar det inte om att titta i backspegeln utan se framåt.
Propulsions stora mål ligger nämligen på andra sidan årsskiftet.
Prix d’Amerique på Vincennes sista söndagen i januari.
Efter att ha slutat fyra respektive trea i sina två tidigare försök har Redén valt att förändra uppladdningen denna vinter.
Istället för att åka ner och möta fransmännen i förberedelseloppen på Vincennes väljer han att stanna hemma.
“Ett lopp i taget”
Det gör att V75-spelarna får chansen att njuta av världens kanske bäste travare på lördag.
Senaste möjligheten var i V75-finalerna på Solvalla 24 november då Propulsion blev sittandes i djupaste kön och fick vidkännas sin första förlust på ett halvår.
– Jag tycker inte att det var något fel på hästens prestation. Det blev ett annorlunda lopp och han hade inte speciellt hög puls efteråt. Enda chansen att hinna fram hade väl varit att attackera i fjärdespår tidigt på slutvarvet, förklarar Redén som emellertid valde att besöka veterinären efter loppet.
– Det var absolut inga stora saker. Som alla elitidrottare så slits det en aning av att tävla och vi har jobbat lite grann med ett av hans framknän. Karenstiderna gjorde att det passade med att göra det besöket nu, så slipper vi förhoppningsvis något mer inför Prix d’Amerique.
Hur många ytterligare uppvärmningslopp som väntar är däremot inte klart.
– Vi tar ett lopp i taget och utvärderar. Är han så fin som jag hoppas blir det förmodligen en eller två starter till i Sverige.
Plockar fram Frankrike-vagnen?
Att Propulsion blir megafavorit i V75-3 är förstås en självklarhet. Den ende motståndaren av värde ser ut att vara On Track Piraten, tidernas segerrikaste V75-häst.
– Det ser ut som ett lämpligt lopp. Hästen kommer givetvis inte att vara på topp. Jag skulle tippa på att formen är sju på en tiogradig skala, och tian ska sitta där om en månad. Men han känns väldigt fin i träningen och det är det viktigaste.
Barfotaförbudet gör att Propulsion måste springa med skor för första gången sedan maj, dessutom är det oklart om han får fortsätta tävla sin i jänkarvagn och med det norska huvudlag suttit på sedan elitloppsfinalen.
– Han kommer att ha päronskor av aluminium, samma typ som han hade i årets två första starter. Vad gäller vagn och huvudlag så har jag inte bestämt mig ännu. Hästen har haft jänkarvagn i samtliga starter i Sverige, men nu kanske det är läge att plocka fram Frankrike-vagnen och låta honom känna på den. Han har vunnit på en 1.10-tid i den också så jag tycker inte man ska ta för hårt på det.
Hur tror du att Propulsion kommer att prestera på lördag?
– Senast hästen fick en liknande behandling av veterinär var efter segern i Boden i juni. Då kom han ut på Årjäng en månad senare, vann på 1.09,2 och var väldigt spänstig. Jag hoppas att han ska vara lika fin på lördag, säger Daniel Redén.
Robin Johansson, Kanal 75