Derbyhelg innebär att travets blickar riktas mot Jägersro.
Landets sydligaste bana sticker ut i mängden med sin vinklade startbilsvinge.
Hur kan man utnyttja det för att ta del av helgens V75-miljoner?

Mia Törnberg/TR Bild.


En vinklad startbilsvinge innebär att spåren längst ut får ett försprång i startögonblicket.
Spår 8 släpper fältet 165 centimeter längre fram än spår 1-5. Däremellan startar spår 6 med 55 centimeters försprång och spår 7 med 110 centimeter.
Huruvida detta påverkar loppens utgång och på vilket sätt råder det delade meningar om.
Desto större anledning att gräva ner sig och undersöka sanningen när Jägersro bjuder in till sin största helg för året.
Motsvarande mätning på en annan vinkladvinge-bana i fjol, nämligen Romme, visade att startspåret som missgynnades mest var 1 medan 7 visade positivast resultat.
På Jägersro blir slutsatsen en annan.
Då tre av lördagens autostartslopp körs över sprinterdistans har vi valt att fokusera på det.
I databasen travfakta.se finns resultaten från samtliga travlopp som körts i Sverige sedan 2010.
Tar man bort spårtrappor och montélopp ger det ett underlag på 1 301 lopp på Jägersro och 12 769 lopp i hela landet.
Det ska tilläggas att det i ”hela landet” även är inräknat lopp över distanserna 1
609 respektive 1
620 meter.

Segerprocent 1 640 meter autostart
Jägersro (hela landet)
Spår 1: 10,8 (10,3)
Spår 2: 9,4 (11,0)
Spår 3: 12,1 (11,0)
Spår 4: 13,9 (13,6)
Spår 5: 17,3 (14,7)
Spår 6: 11,7 (10,2)
Spår 7: 8,4 (8,1)
Spår 8: 8,0 (6,8)
Spår 9: 3,9 (6,1)
Spår 10: 5,7 (6,5)
Spår 11: 7,4 (6,7)
Spår 12: 2,8 (4,2)

Anledningen att det totala procentantalet överstiger 100 är att travfakta.se, till skillnad från traditionell spårstatistik från Svensk Travsport, tar hänsyn till när startspår varit tomma.
Exempel: Enligt Svensk Travsports statistik vanns 4,40 procent av autostartsloppen över 1640 meter från spår 8 under 2018. Att segerprocenten för spår 8 blir betydligt högre i travfakta.se beror på att det i cirka 40 procent av loppen (beroende på styrkningar eller små startfält) inte startar någon häst därifrån.
Det gör också att de båda tabellerna haltar något eftersom den totala procenten blir högre på Jägersro, orsakat av att det där mer sällan tävlas med fulla fält.
Vi korrigerar för detta och får följande resultat:

Korrigerad segerprocent 1 640 meter autostart
Jägersro (hela landet)
Spår 1: 9,7 (9,4)
Spår 2: 8,4 (10,1)
Spår 3: 10,9 (10,1)
Spår 4: 12,5 (12,5)
Spår 5: 15,5 (13,5)
Spår 6: 10,5 (9,3)
Spår 7: 7,5 (7,4)
Spår 8: 7,5 (6,2)
Spår 9: 3,5 (5,6)
Spår 10: 5,1 (6,0)
Spår 11: 6,6 (6,1)
Spår 12: 2,5 (3,8)

Nu blir det tydligt att spår 1 inte alls är så missgynnat som på Romme utan istället visar positivt resultat på Jägersro.
Den riktiga vinnaren är emellertid spår 5 medan även grannen 6 är klart mer gynnsamt jämfört med andra banor.
Att härleda det till den vinklade vingen känns emellertid aningen långsökt.
Förklaringen ligger nog snarare i det korta upploppet samt att Jägersro – med all rätt – har fått stämpeln som en utpräglad spetsbana.
Hela 49 procent av sprinterloppen med autostart vinns från ledningen på Jägersro, att jämföra med 43 i hela landet.
Det förklarar också den tydligaste skillnaden; bakspår är betydligt mer hämmande på helgens V75-bana.
Tre av fyra bakspår tappar markant i segerprocent, med undantaget 11 som stärker sin position som det minst dåliga utgångsläget i andra ledet.
En annan vinnare är spår 8 som på andra banor är nästan lika dåligt som bakspår, men på Jägersro till och med matchar grannen på insidan.
Den sista noteringen att ha i bakhuvudet då man analyserar V75-2, V75-3 och V75-5 på lördagen, samt V75-4 på söndagen är att spår 2 är det framspår som sticker ut i negativ bemärkelse.

Robin Johansson, Kanal 75

Publicerad augusti 27, 2019 23:35 via Kanal75

Dagens tävlingar