Den 19 juni smäller det.
Sveriges nya galoppbana Bro Park invigs med pompa och ståt och inför detta går hela galopp-Sverige i väntans tider.


18 maj innebar slutet på en era. Eran för galoppen i Täby kommun, norr om Stockholm. Täby Galopp var huvudstadens bidrag till galoppen under drygt 55 års tid, men nu är det dags för förnyelse. 18 maj reds den sista tävlingsdagen på Täby Galopp och månaden senare, söndag 19 juni, är det dags för Bro Park att ta över stafettpinnen. Med en ultramodern arena är förhoppningen att intresset för galoppsporten i Sverige ska öka.
– Vi har märkt länge att det tisslats och tasslats kring Bro Park i alla led. Min uppfattning är att det här kommer göra galoppsporten i Sverige väldigt gott. Dels genom en fantastisk anläggning, men även rent ekonomiskt, säger Ulf Hörnberg, vd på Svensk Galopp.
Galoppsporten har legat i skuggan av travsporten genom alla år i Sverige. Det är någonting som Ulf Hörnberg och Svensk Galopp givetvis vill ändra på.
– Egentligen gäller det väl hela Skandinavien och det är någonting vi jobbar på hela tiden. Med en ultramodern arena, där både publik och aktiva verkligen kommer att ha goda faciliteter, så tror jag på god effekt.

Större banor mindre läktare
För tränarna innebär det nya bygget stor skillnad. Inom en liten radie finns nu allt ifrån stallar, träningsbanor och tävlingsbanor till hästägarlounger och servicerum.
– Det jag kan känna är att hästantalet är lågt i Sverige och det gör också att kvaliteten blir lidande. Med den här förändringen tror jag verkligen på svensk galopps framtid. Med kapitalet vi fick från försäljningen av marken i Täby har vi dels kunnat bygga en fantastisk arena, men vi har även pengar över. Det ska gå till att stärka upp Svensk Galopp och tanken är också att skjuta till medel till prispengar. Det om något lär kunna föra fram galoppsporten, fortsätter Hörnberg.
Själva tävlingsbanorna ser annorlunda ut jämfört med Täby. Största skillnaden är att gräsbanan ligger utvändigt om dirttracken.
– Vi har en betydligt större bankropp att “leka med”. Gräsbanan är över 2 000 meter lång, och dirttracken även den runt 2 000 meter. Det innebär att kurvorna är vidare och dessutom får publiken en helt annan känsla. En annan grej vi har gjort just för att få rätt känsla hos publiken är att minska ner publikplatserna med två tredjedelar. Det gör att stämningen blir bättre och besökarna får en helt annan närhet till varandra. Vid större evenemang, där det förväntas mycket publik, tar vi in jättefina provisoriska lösningar.

“Helt andra möjligheter att träna”
För att ta sig till Bro Park väster om Stockholm kollektivt är det pendeltåg som gäller till Bro station, följt av en trevlig promenad alternativt bussresa på fem minuter. För den som färdas med bil går givetvis det också alldeles utmärkt.
Täby Galopps ledande tränare 2016, Patrick Wahl, ser fram emot att få träna och tävla på den nya banan.
– Det här är ett fantastiskt projekt och jag är övertygad om att det kommer bli hur bra som helst i slutändan.
Att det kommer bli en positiv kick för de aktiva är givet enligt tränaren.
– Rent sportsligt blir det kanon. Vi får helt andra möjligheter att träna och tävla, vilket lär göra att sportsliga biten förbättras. Det i sin tur gör nog att intresset för galoppen inom Sverige ökar. Man ska veta att prispengarna inom galoppen är klart bra – det gäller bara att visa vilken underbar sport vi håller på med. Det och mycket mer får jag tillsammans med mina tränarkollegor och Svensk Galopp jobba med de närmaste åren, avslutar Patrick Wahl.

Dennis Engelbo, Kanal 75

Publicerad juni 13, 2016 12:04 via Kanal75

Dagens tävlingar